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Devrim Kadirbeyoglu

author
Devrim Kadirbeyoglu, Istanbul, Turkey, 1978

artist

contribution
Who Draws The Line? 2011

photography of the Installation work realized in Lecce, September 2011 (ph. Alessia Rollo)

received 28.09.11

devrim

notes
The exhibition, composed by an installation and a performance, born as an inner necessity of the artist to represent and communicate the human, financial and social problems concerning the Schengen visa requirement for Turkish citizens. The texts are from the Visa Hotline Project, implemented by Economic Development Foundation (IKV) with the cooperation of the Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB) and Brussels-based European Citizen Action Service (ECAS), which for the first time gave voice to Turkish citizens’ complaints and their individual stories regarding visa procedures. More than 1,000 complaints were collected in a short period of 2 months. The task of the transmission of the contents from the Turkish complaints to the Italian audience, as collective action and re-action has been assigned to the chorus Lorenzo Perosi from Matino, a village of Salento, who performed in the exhibition space during the opening, directed by Sergio Barone, with the music by Gianluca De Rubertis and Alberto Piccinni. The soil composes the medium of these complaints, the element that in Italy, represents the never solved “Southern matter”. The soil comes from Canale del Fano (Fano’s Canal), the Southern part of Salento, which is one of the first inhabited land, occupied by Greeks, Byzantines and Normans, where in the 1990s a group of Australian archaeologists discovered the so called “West Gate”. The flux of visitors, visiting the exhibition, dissolve the physiological border created by nationalism, localism and prejudice, through their action on the soil. An action particularly meaningful as it’s performed in a land where collective memory remembers the massacre of Otranto by the Ottomans in 1480.


La mostra, composta da un’installazione e da una performance, nasce da una profonda necessità dell’artista di rappresentare e comunicare l’entità dei problemi umani, sociali ed economici provocati dai requisiti richiesti dal visto Schenghen ai cittadini turchi. I testi che compongono l’installazione provengono dal Visa Hotline Project, attuato dall’Economic Development Foundation (IKV) in cooperazione con l’Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB) e l’European Citizen Action Service (ECAS) di Bruxelles, che per la prima volta hanno dato voce alle lamentele dei cittadini turchi e alle storie individuali legate alle procedure di richiesta del visto, raccolte in oltre 1.000 lettere in soli due mesi. Il compito di trasmettere i contenuti delle lettere in turco al pubblico italiano è stato affidato al coro Lorenzo Perosi di Matino, nel Salento, diretto dal maestro Sergio Barone con la musica di Gianluca De Rubertis e Alberto Piccinni. L’altro medium è la terra, l’elemento che rappresenta la mai risolta “Questione meridionale” e i suoi ingenti flussi migratori. Questo materiale proviene dal Canale del Fano, nell’area più a Sud del Salento, una delle prime terre abitate, occupate poi da greci, bizantini e normanni, dove nel 1990 un gruppo di archeologi australiani ha scoperto la “Porta d’Occidente”. Il pubblico visitando la mostra diviene attore principale e dissolve il confine psicologico creato dal nazionalismo, dal localismo e dal pregiudizio, attraverso la sua azione sulla terra che compone l’installazione. Azione che acquista un significato specifico se compiuta in Salento, dove nella memoria collettiva è ancora vivo il ricordo del massacro di Otranto compiuto dagli Ottomani nel 1480. 

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